Tuesday, August 9, 2011

::kita sampai sini saja::

Assalamualaikum..

alhamdulillah...akhirnya kompom aku dh dapat keje baru....aku tak nak pikir sangat ssh ke sng ke keje tu...mane ade keje yg senang dlm dunia nie...yg penting kita yakin...

dulu aku pon tak conpiden gak...ye la belajar culinary art...keje plak waitress...dah 4 tahun stgah aku masuk dunia call center plak...jual insurance plak tu...dh 2 tahun stgah aku keje insurance, now kat well know online recruitment plak (korang maybe pernah bukak web nie and mintak keje) now aku dpt keje lain plak... recruiter executive..

company yg aku nak keje nie kecik jer tapi dorang willing pay aku mcm yg aku nak... alhamdulillah lagi...sbb aku nak naik kan taraf idup aku dan bleh la aku kasi mak ayah aku duit bile dorang mintak tanpa kasi tau yg aku takde duit mcm skarang (nie bkn alasan sbnarnye..nie betul2)

aku tau keje yg aku dpt nie tak tau tahap mane kesukaran nye dan keadaan bos baru aku..doa2 ok la...coz aku punye motivate utk keje ialah "biar ati senang...bos bagus...keje yg ssh mcm ne pon leh jadi senang"...boss can still be the boss.. dorang bayar gaji kita (well bkn sbnarnye..haha owner company yg bayar gaji sbnarnye...bos pon kuli gak! melain kan company tu dia punye)..aku slalu dgar org complain bos dorang nie zalim la...membebel kuat la..itu la ini la..humm aku rasa dorang just jalan kan tugas jer...tugas yg diberikan oleh bos dorang...so bos dorang marah dorang doran marah kita...kita nak marah sape? kita marah diri kita...tak betul? humm bila bos marah kita..kita merungut...merungut kat sape? kwn2? kita merungut kata nak berenti keje...tapi kita kat situ gak...humm kita merungut lagi...tapi kita keje gak kat situ...ape tindakan selanjut nye? merungut la selagi kita keje situ....setip hari without fail! complain every thing without fail!

sbb aku pernah jadi bos 'kecik' dlu...mmg ssh...masa meeting kene marah...bengang gile...lepas kat staff...staff plak protes..smpi ponteng keje ramai2..dr situ aku belajar...klu kita ramai kita kuat..bersatu teguh bercerai kita roboh! so aku pilih utk bersekutu dgn staff berbanding ngan bos aku...smpi melahirkan rasa ketidak puas hatian bos kepada aku...aku ckp ngan bos aku...
"bos lu ngan gua bukan sape2 kalau takde bebudak yg lu panggil melaun nie...lu ingat kita dua org blah buat ke function 300 pax nie? sbb tu kita kene prihatin ape yg dorang nak..bkn makna kita penuhi...tapi paham dorang...lu pon pernah jadi balachi mcm dorang gak kan? sbb tu wa lagi rela lu marah wa dr dorang protes kat wa bos"
pas aku buat muke angguk2 paham...kesian..dia paham...tapi tak leh wat pe...coz dia ade bos atas dia yg dia kene hadap (kecut punye bos!) sbb aku nie 'berjiwa rakyat' gak la aku bos2 lain sume tak suke aku...smpi aku terpaksa cabut!

since that day aku dh berazam...utk paham bos aku dan paham rakan2 sekerja aku...aku mmg tak de masalah kalau nak rapat ngan bos...nak ngam ngam bos...tapi tak best la kang org kata aku bodek plak...hehe so alu pilih utk berdiam diri...diam tu tak semestinya tanda setuju..kan?

tu la cite aku...aku sbnarnye happy keje kat sini...just the great team lead by the great leader..and aku tak nampak afford great leader aku utk maju kan company nie melain kan memaksa kami utk membuat sale..lagi pon aku perlu kan gaji yg setaraf dgn taraf idup..

sayonara~

No comments:

Post a Comment