Tuesday, January 20, 2009

::mane adat budaya timur??::


~Ari nie aku nk crita psl keje aku..keje aku membuatkn org mrah klu xkene time nye..keje aku kacau org..xkira pg @ tghri @ ptg...kengkadang time maghrib pon aku kacau..

aku TELEMARKETER..sape2 yg slalu dpt call dr number privte num tu keje kami la tu..stngah org benci sgt ngan kami nie..aku prnah bkak youtube tgok cm ne kt oversea dorng ckup xske ngan telemarketer..siap wat clip 'tips utk elak kn telemarketer',cara nk bg telemarketer mrh', siap bg tips cm nie nk bg kami bleh kne buang keje lg..
hina sgt ke?cari rzki gak kn?tp tu kt oversea..dorng mmg xreti nk respect org..aku xde la sepelik mane..
dh mmg budaya dorang cm tu kn?lantak la..

tp yg tak best nye kt malaysia yg pnuh ngan budi bahasa nie pun ade yg spisis yg cm tu..xkira la ape bangsa,ape agama,ape jantina...
aku tak nak menyinggung mana2 pihak....aku sndri pun malu sbb bangsa aku pun same gak sepesen..

aku rasa aku berckp bg pihak sume 'TELEMARKETER DI MALAYSIA' dan stuju yg kami tak dpt penghormatan yg ckup..kami bkn berniat nk ssh kn org..profesional telemarketer di latih sbnr nya utk hormat pd pelangan..klu akur,reputasi keje bleh jejes..bleh tahap kne buang keje..

so utk org diluar sana yg slalu dpt call dr 'SI PENYIBUK TELEMARKETER' nie..yg slalu call2 korang suruh bli insurans ke,pakage percutian ke,loan le,credit card ke,customer service ke..ingat la..nie mata pncarian kami..
bkn brmakna ada harta,ada duit,ada creditcard 10,20 keping korang lupe nk berperikemanusiaan!
hilang rasa hormat sbb korng kaya,kami nie keje gaji tak sampai 3ribu sbln kornag bleh pelekeh kami..kami jln kn tugas utk mudah kn idup korang..supaya korang tak perlu trus g bank..nk snng kn keje..

aku phm byk kes kene tipu ngan telemarketer..tp klu tu cokia pny company la..ade akal pkir k..
xkn la org call korang,mntk no ic,no card credit,korang snng2 je bagi?mmg la kne tipu..
then..perhatian tu beri la ngan sepenuh hati..panggilan kami nie 'panggilan penghargaan'..tp cm ne kami nk hargai spenuh hati klu org yg kami call pon x reti hormat org..xde sivik!


aku dh naik tebal cuping tlinga sbb dr pg smpi kul 5pm aku rasa 30% kne decline..10% hangup phone..yg lain tu mcm2 ragam..

hmmm aku just nk bagi tau la hormati la kami..kami bkn bnyi pengerudi yg leh wt korang pening sgt..kami x mntk bnyk..hormati kami jer..
so guys..next time klu ade telemarketer call..

1)kne ingat kami xtau ape yg korang wt mse kami call..so jgn la ckp kami nie asyik gnggu..trasa hina plak..
2)klu bz..ckp dgn elok yg korang ngah bz..
3)dengar dlu ape yg nk diterang kn..skurang2 nye korang tau faedah ape kami call korang..
4)jgn blagak pandai kata korang tau sume benda..tp sbnrnya lain 2..cm aku link insurans so insurans ade bnyk jenis kn?so blum tntu lg korang tau!
5)klu tak minat nk amek pakage ..reject cara baik2..klu telemarketer yg melampau..dgn sopan ckp xnk..coz kami pun ade limit bile customer object kami leh handle 3 kali jer..
6)trus trang ngan telemarketer yg korang x minat..jg bg yg korang 'nk pikir dlu' padahal korang dh phm..klu xphm,tanya..
7)"JANGAN HANGUP PHONE CAM TU JER!!!" (cuba klu kornag kene,ngah ckp tipun tetibe org letak tipun?pedih kn?






so peringatan utk sape tg slalu dpt call telemarketer..
tolong hormat kami...




sekian....




~::lazy with RESPECT!!::


No comments:

Post a Comment